luni, august 11, 2014

Ol esclusiv...

Plaja ţine de Apele Române. De tine ţine ce plajă alegi. Serviciile ţin de micii și mereu bronzaţii întreprinzători. Sistemul este unul "all exclussive", pe care însă și-l poate permite oricine. Deși nimeni nu-i acordă importanța cuvenită, genul acesta de comerț este unul complex și destul de bine gândit. Este compus dintr-o întreagă rețea de achiziționare, producere și distribuție a unei largi game de produse și (sau) servicii.
Precum marile corporaţii micii întreprinzători fac studii de piaţă, brain-storming-uri, team-building-uri, promovare, campanii publicitare și promoții. 
"- Mo' anu' trecut, ce-a mers mai bine, porumbu' sau gogoașele?
- Porumbelu' fiert, mâncai-aș ochii la el dă porumbel sburător!
- Poi atuncea, vara asta tot pă porumb fert mergem, geacs!" 
Asta dragii mei, e studiu de piață! 
Iarna, la gura sobei, cu cana de vin fiert in mână, oftând ușurat și scărpinându-se gânditor după ceafă, eternul bronzat mic întreprinzător concluzionează: "- La vară canci pepeni pă plaje! Nu vindem!
- Da' dă ce mă, e grei dă cărat?!? Întreabă atentă și  curioasă piranda.
- Nu fă, nu d'aia! Nu găsâi nici o rimă la pepeni... Ce strigăm noi la cleenţi pă plaje?!?"
Asta dragii mei, este brain-storming!
"- Alou! Marene, m-auzi mo'?
Ia mașina, ia căruţa, ia pirandele, puradeii, ia pă toată lumea să moară mama, și hai la cârciumă să vedem care o arde pă porumb, care pă gogoașe, care pă nămol, care pă mure, că incepe turiștii să vine pă plaje!"
Asta dragii mei, se numește team-building!
E prima zi de concediu. Prima zi de plajă. Te bucuri de răcoarea dimineții, de ultraviolete și de șezlongul din primul rând cu vedere la mare.
Sunetul valurilor care se sparg incet de mal te relaxează. Deodată toate astea sunt intrerupte de: "Gogoșica frumușica iţi repară și bășica!!!"
Iţi vine să arunci cu ceva după vânzătorul ambulant de gogoși calde, dar doi vecini de șezlong tocmai cumpără de la el două cu gem și una cu ciocolată. 
Asta dragii mei se numește promovare!
Printre hiturile verii, printre zumzetul mulțimii de turiști, printre strigătele de bucurie ale copiilor de pe plajă, iși face loc cel puţin la 30 de secunde distanță unul de altul câte un slogan: 
"- Porumbelu' lu' nea Nelu!"
"- Ia la peatra dă călcâie, de te scapă și dă râie!"
"- Un porumb sau o gogoașă, face nevasta frumoasă! "
"- Dacă crezi că ești nasol, ia și dă-te cu nămol! "
"- Avem mure și afine, buzunaru' de te ţine!"
"- Porumbelul cel mai fiert, e ca părul dă pă pept!"
Asta prieteni se numește campanie publicitară! 
Clientul sau posibil-viitor-clientul, chiar dacă nu schițează nici cel mai mic gest sau mimică cum că ar fii interesat de produs, este abordat cu cele mai diverse și (sau) diversificate oferte:
"- Boss, e ORI' boss! Adidas original boss! E din port loat boss...dă pă vapor...nu e plătite taxele și d' aia e așa eftin boss! Hai dă-mi douășcinci și ia-l! Boss, am și pă negru. Iţi dau două la patrujeci...Original boss dă boss! 
- Hai bossulică că ejti chitră...ia-l la cinșpe lei! Uite, nu mai câștig io nimica..."
Ei bine oameni buni, asta înseamnă promoție!
Odată cu trecerea timpului ofertele micilor întreprinzători se diversifică, se multiplică se updatează.
Dacă la începuturile acestui tip de afacere produsele comercializate erau in număr foarte mic, serviciile erau aproape inexistente. In ultimii ani serviciile oferite turiștilor au cunoscut o dezvoltare destul de mare iar numărul de produse s-a dublat, sau chiar triplat.
Au apărut așadar, servicii de masaje, de tatuare, de ridicat castele de nisip, de uns cu crema, de plimbat cu vaporașul, de ţinut de vorbă nevasta, de aprins țigara pe vânt, de dus după bere, de spart seminţe in locul clientului, de umflat salteaua, de "umflat" portofelul, și multe altele. 
Diversitatea produselor comercializate ne obligă la o scurtă trecere in revistă: porumb fiert, gogoși, mure, nămol dă Techirghiol, reviste, ziare, cărți de joc, de citit, almanahe, romane, de colorat, seminţe, pepene, clătite, ajutoare umanitare , cartele pre-pay portocalii, martori ai lui Iehova, adventiști, biblii, oriflame-uri și avoane, loz in plic, îngheţăţi, și lista e lungă. Cam cât de la Mamaia la Doi Mai de lungă...
In condițiile date, in cazul in care turistul iși dorește momente de liniște și pace interioară se recomandă un sejur in următoarele (mai mult sau mai puţin) stațiuni:
- Dăbuleni. Satul este absolut părăsit vara, toți locuitorii fiind in piețele din București comercializând pepeni.
- Jina Sibiu. La fel ca in cazul Dăbuleniului, satul Jina este pustiu, sătenii ocupând tarabele cu produse tradiționale in toată ţara.
- Periș. Pentru neatenți poate fii ușor confundat cu capitala Franței. 
Pentru orice fel de informații vă stăm la dispoziție la adresa alăturată, sau putem fii contactați la numerele afișate pe ecran.
Unitatea noastră vă dorește distracție plăcută petrecere de pietoni! Dacă apar manifestări neplăcute adresaţi-vă coleguluui de cearceaf.
Vă dorim o zi in continuare și vă mulțumim de ocazia de care aţi dat dovadă!

                                                             Text: Cristi Liteanu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu